Retrat de Blasco i Ibáñez
Aquest retrat de Blasco i Ibáñez va ser pintat en 1900, quan l’artista tenia 37 anys. Representa l’escriptor absort en la seua creació literària i assegut al porxe de la seua pròpia casa, enfront de la platja de la Malva-rosa, a València.
Segons el professor Pérez Rojas: “(…) l’artista que amb més propietat pot assimilar-se al naturalisme i al modernisme de Blasco i Ibáñez va ser Antoni Fillol”. Sens dubte fruit de l’estreta amistat personal i afinitat que els va unir des de 1897 fins a 1903, i que els feia compartir amics, ideologia, política i molts aspectes de les seues postures vitals, així com el seu interés per València i les seues gents i les seues inquietuds comunes pel Palmar i l’Albufera.
De fet, en aquell mateix any també Fillol estava pintant obres ambientades en l’Albufera; exemples com Els amics de Jesús, dins d’un paisatge molt similar al que es descriu en la novel·la Canyes i fang que Blasco i Ibáñez acaba d’escriure en 1902, en són una bona prova.
Una vegada acabada l’obra, el pintor la presenta en l’Exposició Nacional de Belles Arts de 1901 juntament amb dues obres més titulades Àngel i l’anteriorment esmentada Els amics de Jesús; amb aquest últim quadre obté la primera medalla. Poc després, Fillol el regala a Blasco. A partir d’aquell moment, el seu esdevenir ha sigut confús. Segons la versió comunament acceptada, l’escriptor el penja primer a la seu de la seua editorial, Prometeo, situada a la Gran Via Germanies de la ciutat de València, per a traslladar-lo després al seu xalet ja construït de la Malva-rosa, per a tindre’l al seu despatx. Deu anys després, en 1939, en finalitzar la guerra, l’edifici és confiscat per l’Ajuntament de València i lliurat a la Falange Espanyola per a ús d’esbargiment. En aquell moment el quadre i la resta de possessions que contenia són confiscats i dispersats. Temps després se n’aconsegueix recuperar part, entre d’altres, el retrat que ens ocupa.
No obstant això, un descendent de Vicent Blasco i Ibáñez ens va assegurar recentment que el quadre va estar també en l’antic periòdic El Pueblo, concretament durant l’època de la República fins a l’any 1960, i va ser posteriorment traslladat al xalet familiar (situat al Vedat de Torrent) fins que es va vendre recentment. En qualsevol cas, el que queda clar és que el quadre va estar sempre en un lloc representatiu per a l’escriptor: la seua editorial, el seu periòdic o el seu despatx de la Malva-rosa.