Información del Proyecto
Registro
- Denominación / Denominació
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit.
- Ciudad / Ciutat
- Aielo de Malferit
- Provincia / Província
- València
- MunicipioMunicipi
- València
- LugarLloc
- Arxiu Municipal d’Aielo de Malferit
- Tipología / Tipologia
- Fotografia amb la imatge del Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo de Malferit
- EscuelaEscola
- IconografíaIconografia
Fotografia il·luminada que ens mostra el Crist de la Pobresa, patró d’Aielo de Malferit, a l’interior d’un altar hexagonal amb guardamalles mixtilini, a la capella de Comunió de l’església parroquial, flanquejat per dos àngels fadrins orants. En la part inferior de la creu, i a manera de cartel·la, apareix el text següent: “Pues sois Padre / de todos haciendo / tantos favores / Piedad Smo Cristo / para todos los / PECADORES”.
No es té noció, ni escrita i per tradició oral, de l’època des de la qual es venera aquesta imatge a Aielo de Malferit, però es pot afirmar que és molt antiga, perquè sempre ha sigut invocat en pestes, sequeres i altres calamitats. Sí que sabem que en 1834 ja van celebrar els aieloners una festa en honor seu amb motiu d’haver cessat l’epidèmia de còlera gràcies a la seua intercessió i que van fer vot de festejar la seua festa anualment.
La tècnica consisteix en una primera imatge fotogràfica, en la qual les figures no estan definides i no són nítides, sinó que són volums i clarobscurs. Sobre aquesta base l’artista ha treballat manualment afegint tota classe d’elements decoratius, fins al punt de recarregar en excés la imatge. Aquests retocs es fan usant diferents tècniques; fregat, ratllada i superposició de “pintura” en blanc, negre, grisos i llapis de grafit.
- Pie foto 1Peu foto 1
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Brutícia superficial blanquinosa i fragments que falten i deixen al descobert el suport de cartó.
- Pie foto 2Peu foto 2
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Detall de fragment que falta en la fotografia.
- Pie Foto 3
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Neteja aquosa de la superfície de la fotografia.
- Pie Foto 4
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Reintegració del suport amb paper washi sekhishu adherit amb midó de blat.
- Pie Foto 5
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Detall del cap de l’àngel després de la reintegració cromàtica.
- Pie Foto 6
- El Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo Malferit. Aielo de Malferit. Alacant. Imatge final després de l’ajust tonal amb taques neutres de guaix.
- Foto 7
- Pie foto 7
- Foto 8
- Pie foto 8
- Foto 9
- Pie foto 9
- Foto 10
- Pie foto 10
- Foto 11
- Pie foto 11
- Foto 12
- Pie foto 12
- ÉpocaÈpoca
- 1923
- Autor
- Documentación utilizadaDocumentació utilitzada
- AtribuciónAtribució
Impressor: Luis Requena.
- TécnicaTècnica
- DimensionesDimensions
- 540 × 370 mm.
- FirmaSignatura
- InscripcionesInscripcions
- ExposicionesExposicions
- Estado de ConservaciónEstat de conservació
L’estat de conservació de l’obra és roín. Hi ha fang i brutícia acumulats en la superfície que li confereixen un aspecte general blanquinós i lletós per l’anvers. El suport està format per diverses capes de paper i cartó apegades entre si que presenten diverses deterioracions, les capes han perdut adherència i el suport mostra pèrdues, trencaments i plecs molt marcats, així com taques d’humitat i exfoliació sobretot en el revers. L’excessiva absorció d’humitat ha provocant deformacions del cartó, que n’ha afeblit i minvat considerablement la resistència mecànica.
- IntervenciónIntervenció
El suport fotogràfic posseeix unes característiques intrínseques que el fan molt sensible a reaccionar davant de qualsevol tractament, cosa que pot alterar-ne la tonalitat. Es mesura el pH del cartó pel revers i es neteja amb brotxes i bisturí, la superfície fotogràfica es neteja també en sec amb esponges molt suaus i bisturí per a les dejeccions d’insectes. S’executa una segona neteja aquosa de manera molt controlada amb hisops de cotó, tant per l’anvers com pel revers. El dibuix es consolida amb algues funori aplicades amb atomitzador de vapor. Les deformacions del suport es corregeixen aplicant humitat pel revers de manera controlada i per capil·laritat, també se subministra propionat de calci en esprai per a la desacidificació. El revers es consolida amb una laminació de paper japonés sekishu i adhesiu de midó de blat. Les zones amb pèrdues de suport i clevills de l’anvers es consoliden amb polpa de paper i midó de blat i la reintegració cromàtica de les llacunes i l’ajust tonal s’executa sense definir el dibuix, amb taques neutres de guaix.
- Estudios técnicos, científicos y radiológicosEstudis tècnics, científics i radiològics
Mesurament del pH. Fotografies amb llum ultraviolada, llum infraroja, llum rasant i zenital.
Inspecció microscòpica amb microscopi digital Dino-Lite x 900 augments.
- PublicacionesPublicacions
- Nivel de ProtecciónNivell de Protecció
- BIC
- Visible
- yes
- IdiomaLlenguatge
- Valenciano
- Departamento
- Obra Gráfica - Material Archivo