Fotografia del Santíssim Crist de la Pobresa. Patró d’Aielo de Malferit
Títol: Fotografia del Santíssim Crist de la Pobresa.
Província: València
Municipi: Aielo de Malferit
Immoble: Arxiu Municipal d’Aielo de Malferit
Lloc: Arxiu Municipal d’Aielo de Malferit
Propietat: Arxiu Municipal d’Aielo de Malferit
Estat de conservació
L’estat de conservació de l’obra és roín. Hi ha fang i brutícia acumulats en la superfície que li confereixen un aspecte general blanquinós i lletós per l’anvers. El suport està format per diverses capes de paper i cartó apegades entre si que presenten diverses deterioracions, les capes han perdut adherència i el suport mostra pèrdues, trencaments i plecs molt marcats, així com taques d’humitat i exfoliació sobretot en el revers. L’excessiva absorció d’humitat ha provocant deformacions del cartó, que n’ha afeblit i minvat considerablement la resistència mecànica.
Intervenció
El suport fotogràfic posseeix unes característiques intrínseques que el fan molt sensible a reaccionar davant de qualsevol tractament, cosa que pot alterar-ne la tonalitat. Es mesura el pH del cartó pel revers i es neteja amb brotxes i bisturí, la superfície fotogràfica es neteja també en sec amb esponges molt suaus i bisturí per a les dejeccions d’insectes. S’executa una segona neteja aquosa de manera molt controlada amb hisops de cotó, tant per l’anvers com pel revers. El dibuix es consolida amb algues funori aplicades amb atomitzador de vapor. Les deformacions del suport es corregeixen aplicant humitat pel revers de manera controlada i per capil·laritat, també se subministra propionat de calci en esprai per a la desacidificació. El revers es consolida amb una laminació de paper japonés sekishu i adhesiu de midó de blat. Les zones amb pèrdues de suport i clevills de l’anvers es consoliden amb polpa de paper i midó de blat i la reintegració cromàtica de les llacunes i l’ajust tonal s’executa sense definir el dibuix, amb taques neutres de guaix.