Información del Proyecto
Registro
- Denominación / Denominació
- Crist Salvador
- Ciudad / Ciutat
- Biar
- Provincia / Província
- Alacant
- MunicipioMunicipi
- Alacant
- LugarLloc
- Arxiu Municipal de Biar
- Tipología / Tipologia
- Gravat calcogràfic “Crist del Salvador” fet amb la tècnica de la talla dolça.
- EscuelaEscola
- IconografíaIconografia
Aquesta estampa calcogràfica amb la imatge del Crist del Salvador, que es venera a la parròquia del Salvador de València, és obra del famós gravador acadèmic valencià Manuel Bru (1736 -1802), que la va realitzar en 1778.
L’estampa ens mostra el Crist del Salvador en el seu altar major, flanquejat per tres canelobres a cada banda i unes làmpades a cada costat. Tota l’estampa està emmarcada per una motlura que es remata en la part superior central per uns cabets de querubins. En la part inferior es pot llegir la llegenda següent: “Copia de la imagen de – el Santissimo Christo / que se venera en Valencia, en el Altar – Mayor de la Parroquial Iglesia / del Salvador – del Mundo… / Manuel Bru que la delineó y gravó. Año 1778”. El fet que en la llegenda aparega el terme “copia” implica que l’estampa reprodueix fidelment la imatge escultòrica del Crist del Salvador, cosa realment molt important per a la societat huitcentista devota d’aquesta imatge, i que adquiria aquest tipus d’estampes en les sagristies i confraries amb l’afany de posseir a sa casa la mateixa imatge que venera al temple amb una finalitat curativa, protectora o intercessora.
D’altra banda, resulta curiós com en el centre de la llegenda de l’estampa apareix l’escut de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles. Segurament perquè degué ser un encàrrec efectuat o sufragat per aquesta institució valenciana a Manuel Bru, que va ser un dibuixant i gravador, deixeble del seu germà Francesc, que en 1777 va ser nomenat acadèmic de Sant Carles, i en 1779, tinent director de l’Escola de Gravat de l’esmentada acadèmia, període en el qual es va realitzar l’estampa.
Uns quants anys més tard Tomàs Rocafort va gravar aquesta mateixa imatge seguint el mateix esquema compositiu.
L’estampa religiosa en el segle XVIII va ser una de les principals produccions plàstiques dels gravadors acadèmics valencians, i una de les seues principals fonts d’ingressos, a més de les estampes i il·lustracions de llibres. La importància d’aquesta mena de producció artística radica fonamentalment en el fet que ens permet conéixer com eren i es veneraven les imatges religioses en altres temps.
- Pie foto 1Peu foto 1
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Imatge bruta, fragmentada i amb pèrdues per acció dels insectes abans de la intervenció.
- Pie foto 2Peu foto 2
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Aspecte del revers totalment recobert de fang i teranyines.
- Pie Foto 3
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Eliminació mecànica de la capa de fang.
- Pie Foto 4
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Detall d’una prospecció de neteja.
- Pie Foto 5
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Eliminació de la brutícia mitjançant neteja aquosa.
- Pie Foto 6
- Crist Salvador, Biar, Alacant. Es decideix a penes realitzar reintegració cromàtica, només la línia, i per a fer-ho s’empra llapis de carbó.
- Foto 7
- Pie foto 7
- Foto 8
- Pie foto 8
- Foto 9
- Pie foto 9
- Foto 10
- Pie foto 10
- Foto 11
- Pie foto 11
- Foto 12
- Pie foto 12
- ÉpocaÈpoca
- 1778
- Autor
- Manuel Bru
- Documentación utilizadaDocumentació utilitzada
Repertori bibliogràfic: Páez, E. Repertorio de grabadores españoles. núm. 343-6
- AtribuciónAtribució
Aquesta estampa calcogràfica amb la imatge del Crist del Salvador, que es venera a la parròquia del Salvador de València, és obra del famós gravador acadèmic valencià Manuel Bru (1736 -1802), que la va realitzar en 1778.
- TécnicaTècnica
Tècnica d’impressió: Calcografia.
- DimensionesDimensions
- 350 × 240 mm.
- FirmaSignatura
- InscripcionesInscripcions
- Copia de la imagen de - el Santissimo Christo / que se venera en Valencia, en el Altar - Mayor de la Parroquial Iglesia / del Salvador - del Mundo... / Manuel Bru que la delineó y gravó. Año 1778
- ExposicionesExposicions
- Estado de ConservaciónEstat de conservació
L’estat de conservació de l’obra és molt roín. Una capa de fang superficial oculta la imatge i pel revers hi ha teranyines. El suport està trencat i dividit en diversos fragments, la superfície del paper mostra exfoliació en algunes zones i també hi ha orificis ocasionats per atac d’insectes xilòfags. El suport presenta un color groguenc. Altres danys que s’hi aprecien són taques puntuals diverses, estrips i pèrdua de suport.
- IntervenciónIntervenció
Atés que en la tècnica de gravat s’usa tinta calcogràfica d’origen oleic, insoluble en medis aquosos, s’opta per fer una neteja per mitjà de tractament en humit, eliminant prèviament la capa de fang superficial amb punta de bisturí. Es fa una segona neteja aquosa amb bany hidroalcohòlic i s’aporta una reserva alcalina també per mitjà de bany amb la finalitat d’augmentar el pH i deixar una reserva alcalina en els papers.
Les àrees fragmentades on hi ha estrips o afebliment del paper es reforcen amb paper japonés de gramatge adequat i com a adhesiu s’aplica midó de blat.
Les pèrdues de suport s’empelten amb reintegració mecànica utilitzant polpes de cel·lulosa similars a l’original. Aprofitant la humitat aplicada es lamina el suport per a aportar-hi la resistència i flexibilitat necessàries, per a la qual cosa s’utilitza paper japonés de fibres de kozo del gramatge adequat, i com a adhesiu, midó de blat. La reintegració cromàtica és molt subtil i es fa amb llapis de carbó.
- Estudios técnicos, científicos y radiológicosEstudis tècnics, científics i radiològics
- PublicacionesPublicacions
- Nivel de ProtecciónNivell de Protecció
- BIC
- Visible
- yes
- IdiomaLlenguatge
- Valenciano
- Departamento
- Obra Gráfica - Material Archivo