Intervenció
En primer lloc es van fer estudis científics com a suport als processos de restauració.
La primera intervenció que s’ha fet ha sigut la neteja de totes les superfícies. La brutícia més superficial i els depòsits de pols mitjançant microaspiració i amb ajuda de brotxes blanes.
Per a brutícia més grassa i adherida, primer s’ha utilitzat goma wishab de diferents dureses amb suport de microaspiració per a recollir les restes.
I en segon lloc, mescles de sepiolita i aigua destil·lada després de la interposició de paper japonés.
Per a eliminar restes de brutícia molt grassa i molt adherida, s’ha utilitzat citrat de triamoni a pH neutre.
Per a eliminar el vernís present en una de les petxines, fruit d’una intervenció posterior, i amb la realització dels tests de solubilitat pertinents, s’ha utilitzat una mescla de dissolvents amb fd= 60.
S’ha realitzat el dessalatge de totes les àrees de les pintures afectades per eflorescències i subeflorescències, mitjançant mescles de pasta de cel·lulosa i aigua destil·lada, amb interposició de paper japonés.
S’ha dut a terme també la consolidació de les zones amb pèrdua de cohesió, mitjançant aplicació de nanopartícules de calci aplicades amb brotxa després de la interposició de paper japonés.
Pel que fa als clevills, s’han consolidat aplicant morter d’injecció.
Els clevills estructurals s’han consolidat amb un aglutinant hidràulic compost de calç i eco-putzolana, arenes naturals ultrafines i additius especials retenidors d’aigua. Aquest producte es va aplicar mitjançant sistema d’injecció.
Per als clevills del medalló, a causa de les dimensions que presentaven, es va decidir fer una consolidació estructural del drap que els sustenta, amb un morter compost de calç hidràulica natural i eco-putzolana, arenes naturals, additius especials, microfibres i fibres de vidre.
Després d’estabilitzar els clevills, s’ha aplicat per la part anterior morter natural de calç i arena en relació 1:3. En aquest cas no s’ha fet reintegració cromàtica perquè el clevill no és per pèrdues de policromia, sinó per trencament amb posterior desplaçament. Així, el morter s’ha deixat a nivell baix sense estucar ni retocar.
En la resta de les pintures, les zones que havien patit pèrdues de la capa pictòrica, s’ha estucat utilitzant un estuc a base de calç i un inert. Les zones estucades s’han reintegrat cromàticament per a recuperar-ne la unitat de la imatge i facilitar la lectura del conjunt.
La neteja de les decoracions daurades de les motlures s’ha dut a terme amb aigua destil·lada aplicada amb hisop i la reintegració dels fragments que falten s’ha fet aplicant bol groc que posteriorment s’ha brunyit.